לרדד, להטביע, להחתים, להשחיר, לכבוש, לשבץ, להרפות, למשוך, להבריק... אלו רק מקצת הפעולות שמבצע הצורף המסורתי.
מאז אמצע שנות השישים צמח זרם צורפות אשר מאופיין בבחינת גבולות התחום ואף בהתרסה מולם. הזהב והיהלומים הוחלפו בחומרים "זולים" כמו פלסטיק ונירוסטה, צורכי העונד הומרו במסרים שנמצאים על סדר היום של האומן או האומנית, והפעולות המקוריות של המלאכה נותרו בגדר המלצה בלבד. למן הצורפות המסורתית ועד ל"אומנות הענידה" כיום, התכשיט – צמוד לגוף ופונה החוצה – משמש ציר של תקשורת חזותית בין העונד והעונדת ובין הצופים. הוא רווי בערכים חומריים, צורניים, רעיוניים וסמליים אשר מטעינים אותו במשמעות ומעניקים לתפקידיו הצדקה: סמל מעמד או קמע, אובייקט טקסי או ירושה מהסבתא; קרט חומרי ורגשי שזורים זה בזה.
תהליך העבודה החל בחיפוש אחר דרך להביא את דברהּ של הצורפות העכשווית אל מעבר הקהילה "דוברת השפה", החוצה והלאה אל הקהל הרחב. אמצעים המתווכים בין שפות שונות כמו מילונים, לקסיקונים ומגדירים שימשו נקודת מוצא, ומילים הלקוחות מן השפה המקצועית של המלאכה הפכו למפתח המרכזי במיזם.
בסיוע האקדמיה ללשון העברית מונחים בעלי כפל משמעות או יותר כמו 'רידוד', 'הטבעה' ו'השחרה' קיבלו פירושים חדשים והקשרים רחבים. בתווך שנוצר בין ההיבט המקצועי – המתאר פעולה טכנית – ובין ההיבט המופשט־הסמלי שמייצגת המילה, נרקמו תכשיטים ואובייקטים. כל מילה קיבלה פרשנות חומרית ועיצובית ייחודית לה ובהשראתה.
כשם ששפה מגדירה זמן, מקום ותרבות ומשמשת אמצעי תקשורת, כך המילים הנבחרות הפכו לכלי תיווך בין הקהילה המקצועית – בעלי מלאכת הצורפות – החוצה, ובו בזמן מקור השראה נובע ועשיר ליצירת צורפות עכשווית חדשה.
* בטקסטים המצוטטים בתערוכה הגדרות מתוך המילון העברי המרוכז מאת אברהם אבן־שושן, הוצאת קרית הספר בע"מ, ירושלים 1988, וטקסטים שחוברו במזכירות המדעית של האקדמיה ללשון העברית במיוחד לתערוכה זו.
הפרויקט נעשה בשיתוף עם האקדמיה ללשון העברית.
צילום מאור מיכאלוב ושי בן אפרים
-
ענת גולן (1983, ילידת ירושלים), צורפת.
מעצבת פעילה בשדה הצורפות העכשווית. יוצרת עצמאית העוסקת בהבעת רעיונות, רגשות וחוויות באמצעות תכשיטים, חפצים ויודאיקה. בתהליכי עבודתה, ניתן למצוא שילוב בין מחקר קונספטואלי מקיף, מעבדה חומרית ניסיונית, טכניקות צורפות מסורתיות ועבודת יד איכותית. מתוך אהבת המלאכה ותחושת שליחות, עוסקת בהוראת צורפות הן במסגרות פורמאליות והן כאמצעי לעשייה חברתית. זכתה במספר פרסים לעיצוב מצטיין ומציגה בתערוכות בארץ ובעולם.