מתוך ההרצאה 'שיחת חתך' בבית הנסן.
״שקיות?״, 2003
סדרת מכלים בת 4 יחידות. המכלים עשויים אבנית שרופה לטמפרטורה גבוהה וגלזורה שקופה.
מולטיטקסטוריאליות. מיצוב מחדש של הפרה. עיצוב ברוך נאה.
: תהליך עיצוב: The "Double Diamond" Design Process Model,
British Design Council, 2005
: חדר מחקר. כאן עושים ״download״ לכל התהליך. כל Post-it מייצג תובנה מתוך התהליך שמוביל להצעה - למענה.
בחירת הפורמט למסמך העירוני המסכם.
שיחת חתך מארחת את שרה אוסלנדר
מאת: סתיו מורן לשם, ורד שפירא מצר, ענת שפירא וירדן מזרחי
......................................................................................................................................
מה? מעצבת
למה? כדי להשפיע ולשנות
איך? על ידי עבודה עם אנשים שיודעים טוב יותר ממני
קחו נשימה עמוקה, זה מה שקורה כששואלים את שרה אוסלנדר מה היא עושה: אמא ל-4, מעצבת תעשייתית, בעלת תואר ראשון מ-RISD, בוגרת התואר השני בניהול עיצוב בבצלאל ומרצה באותו המסלול כבר מעל 6 שנים, לשעבר בעלת סטודיו לעיצוב בקרמיקה ועצמאית כמעצבת שירות, והיום מומחית עיצוב בצוות החדשנות של עיריית תל אביב.
״שנים שעבדתי עם הידיים, ידעתי שזו סביבה שאני נהנית ממנה. הבחירה בעיצוב תעשייתי הייתה מבחינתי החיבור בין הארטיסטי-המופשט, לעולם האמיתי...״
הבחירה בלימודי עיצוב הייתה התשובה של שרה לאימה שהאיצה בה להתחיל ללמוד בגיל 23. התפר בין הקונספטואלי לאומנותי היה נראה כמו משהו שיהיה שימושי עבורה בעתיד. אחרי 4 שנות לימודים מהנות בלונג איילנד, חזרה לארץ מלאה בסימני שאלה. לאחר מספר נסיונות עבודה שהוגדרו כקולוסאליים, הקימה שרה עם יונתן הופ, סטודיו שעסק ביצירות קרמיקה ביציקה. בהדרגה, הבינה שמה שמעניין אותה הוא ליצור חפצים ששואלים שאלות לגבי המרחב שבו אנו חיים, התרבות והחברה (לימים גילתה שהתחום נקרא ״Critical Design״).
״מה עוד אוכל לעשות עם יכולות תהליכי חשיבה עיצוביים מעבר לעיצוב?״
כל אחת מהלידות הייתה נקודת מפנה אצל שרה. עם לידת בנה הבכור, היא הבינה שהיא מתעניינת בפיתוח אקו-סיסטם, באסטרטגיה, ובהשפעה של מה שקורה מעבר למוצר עצמו. היא החליטה להירשם למחזור הראשון של התואר השני בעיצוב תעשייתי בצלאל, במסלול ״ניהול עיצוב״. פרויקט הגמר שלה, The designers role in innovation driven development process, התמקד בתפקיד המעצב בעולם חדשנות ועסק באנרגיית הרוח בישראל.
במהלך התואר השני הכירה אנשים משמעותיים מאוד להמשך דרכה המקצועית, ביניהם מיכל איתן ורועי ביגר שאיתו גם עבדה, ולאחר הלימודים התחילה לעבוד בחברת Next Step למחקרי שוק של אילנית קבסה ומני רייף. שם יכלה לממש את יכולותיה המחקריות, הקונספטואליות, להביא לידי ביטוי את האמפתיה וההתבוננות על הסביבה בה היא חיה ודרך כך, להשפיע על תהליכים. פרוייקט מעניין ב-Next Step היה מחקר לחברת עלית, שביקשה ליצור מוצר של אצבעות שוקולד. מחקר משתמשים ותצפיות לגבי צרכים, העדפות, טעמים וטקסטורות - באו לידי ביטוי במוצר הסופי. מגמה בולטת במחקר התרכזה ב-:cross generation ילדים שמתנהגים כבוגרים ובוגרים שמתנהגים כילדים. הפיצוח היה לנסות להבין אילו מוצרים משמשים את שניהם.
"פתאום ראיתי שאני עובדת על פרוייקטים שאין בהם מוצר"
לאחר פיצול החברה ולידת בנה השני, המשיכה שרה בעבודה עם מני רייף שהיה יועץ ארגוני בהכשרתו. מני היה מחובר מאוד לעולם התאגידי, ושרה מצאה את עצמה עובדת על פיתוח שירות עבור בנקים, בתי חולים, חברות ביטוח ועוד. כשניסתה להבין במה היא בעצם עוסקת (הרי העיצוב לא נעשה עבור מוצר ספציפי), היא גילתה שמדובר בתחום שנקרא 'עיצוב שירות'. כך, במשך 3.5 שנים עבדו בתחום החדש שאותו ביססו בארץ. משם, ולאחר לידה נוספת (הפעם תאומים!), החליטה שרה להמשיך בעבודת פרילנס שתאמה את המבנה המשפחתי ואורח חייה בתקופה הזו. היא גם התחילה ללמד עיצוב שירות במגזר הציבורי במסגרת התואר השני בבצלאל שבו נחשפה למגזר הציבורי – והמגזר הציבורי נחשף לעיצוב.
"הבאתי את ארגז הכלים שלי במחקר עיצוב לתוך חקר הבעיה בעבודתי בעיריית ת"א"
בשנת 2015, החליטה לענות לפרסום משרה ייחודית בתחום העיצוב והצטרפה לצוות החדשנות בעיריית תל אביב-יפו. הצוות הוא חלק מקבוצת ייעוץ פנים ארגונית ומולטי דיסיפלינרית לחדשנות, הממומנת ע״י קרן בלומברג ברחבי העולם ופועל במסגרת ״חדשנות בממשל״ במטרה להוביל שינויים עירוניים. צוות החדשנות עובד לפי מודל של בלומברג, ובו כל שינוי מתקדם לפי חקר- פיתוח רעיונות- הכנה ליישום- יישום והתאמה. תפקיד המעצב בצוות שכזה היה חדש בעירייה, ודווקא מהמקום הזה יכלה שרה להביא את הכלים העיצוביים הייחודיים שלה כדי לפתח תהליכים.
בכל שנה מקבל צוות החדשנות 2-3 אתגרים מראש העירייה. כמעצבת בצוות של קרן בלומברג, פורטת שרה את שלבי העבודה ל- How To. עבודת הצוות מסתמכת על נתונים ומדידה הנאספים ע״י אנליסטים, שיתוף בעלי עניין לאורך התהליך, ושימוש בכלים של חשיבה עיצובית. שלבי העבודה כוללים:
-יצירת סל מידע
-איסוף Data
-ראיונות קונטקסטואליים
-מחקרי שטח ותצפית
-זיהוי פרסונות
-זיהוי אזורי הזדמנות
-תהליך משותף של פיתוח רעיונות באמצעות סדנאות
-מיון הרעיונות
-גיבוש קונספטים
-הצעת פורטפוליו של רעיונות
-יצירת פרוטוטייפ של חלק מהיוזמות כדי להוכיח את ההשפעה וישימות שלהם.
פרוייקט נווה שאנן
תהליך עבודה מרתק של צוות החדשנות היה בנושא התושבים בשכונת נווה שאנן בדרום העיר. השכונה מונה כיום בין 35 אלף ל40 אלף תושבים, שמתוכם כ-90% מהגרים. מרבית האוכלוסיה הישראלית מורכבת מאנשים מבוגרים, אך גם צעירים בגילאי 20-34 עוברים בשנים האחרונות להתגורר בשכונה. השכונה ידעה המון מתחים ובעיות בשנים האחרונות, ואחת הסיבות היא הפער בין כמות המהגרים לאוכלוסיה הישראלית. הצוות יצא להכיר את השינויים, לאבחן מה הבעיה וללמוד את הצרכים של כלל פלחי האוכולוסייה.
שרה מספרת שכשקיבלו את הפרוייקט המטרה הברורה הייתה לעזור לאוכלוסיה הישראלית להרגיש יותר טוב בשכונה. לאחר שראו את המספרים, הבינו שאי אפשר לטפל באוכלוסיה הישראלית מבלי לטפל בד בבד גם באוכולוסיה הזרה. כיום ניתן להגיד את זה בכל רם, דבר שלא ניתן היה לעשות קודם כדי לא לעורר הדים והתנגדויות שיעצרו את המחקר. המחקר כלל ראיונות קונסטקטואלים (בבית המרואין), סיורי שטח, פגישות עם פעילים חברתיים וגורמים רלוונטים בממשלה, זאת בנוסף לאיסוף מידע ומקרי בוחן דומים בעולם. הפרוייקט החל לייצר פעילויות ודו שיח חדש בין תושבי השכונה, ואף הוביל למספר פרוייקטים בניהם: פיתוח והקמת "הרציף" חממה ליזמות מקומית, הקמת שוק אוכל בינ״ל, הקמה של גינת משחקים נוספת ועוד פעילויות רבות בהן ניתן להתעדכן בעמוד הפייסבוק של מינהל קהילה תרבות וספורט, מרחב דרום מערב.
בעקבות הצלחת הפרוייקט בנווה שאנן, הבינה קרן בלומברג בחשיבות נוכחותם של מעצבים בצוותי החדשנות, והוסיפה תקן קבוע למעצב בכל אחד מהצוותים ברחבי העולם.
״להביא תפיסה עיצובית לתוך סל התוצרים״
בעייני שרה, תפקיד המעצב הוא לשמור על היצירתיות ולחפש את הכלי החדש שאפשר לייצר איתו עבודה טובה יותר. האתגר הגדול בעיניה בפרוייקטים של עיריית ת"א, יהיה גם לסגור את המעגל ולהשלים את הדיווח, לייצר שקיפות גדולה יותר ולהבין את השינוי שהושג בסוף התהליך.
#אנידווקאנהניתי
#talentimitates,geniussteals
#toinfinityandbeyond